Alexander Schulze Wenning
Kielégítetlen igény mutatkozik a tudományos felfedezések valós alkalmazásokra való átültetésére. A folyamatos orvosi fejlődés ellenére az EUROSTAT adatai azt mutatják, hogy Európában évente 1,7 millió ember hal meg, és ebből 1,2 millió haláleset megelőzhető jobb elsődleges prevencióval és közegészségügyi beavatkozásokkal. A fenntartható egészség elérésének egyik fő akadálya a kutatás és a klinikai gyakorlat közötti szakadék, amely az orvostudományban és a tudományban egyaránt elavult oktatási modellekből fakad (1).
Az Academia Europaea transzlációs ciklusmodellt vezetett be, hogy megkönnyítse a tudományos ismeretek hatékony integrálását az egészségügybe (2). Ez a modell hangsúlyozza egy kiegyensúlyozott megközelítés szükségességét, amely elősegíti az orvosi innovációt, miközben biztosítja, hogy az egészségügyi szakemberek naprakészek maradjanak a legújabb kutatásokkal. A jelenlegi orvosképzés azonban nagy hangsúlyt fektet az elméleti ismeretekre és az ágy melletti gyakorlatra, minimális képzést kínálva a tudományos eredmények klinikai környezetben történő értelmezésére és alkalmazására. Hasonlóképpen, a hagyományos kutatóképzés gyakran nem összpontosít a valós hatásokra, lelassítva a felfedezések kézzelfogható egészségügyi előnyökké való átültetését.
Ennek a kihívásnak a megoldására kifejlesztettünk egy hibrid Ph.D./egészségügyi TM programot, amely lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy egyszerre vegyenek részt tudományos kutatásban és klinikai gyakorlatban. A „csinálva tanulás” és a „tanítás által megtartott” megközelítés révén a hallgatók alapvető készségekre tesznek szert a kritikai értékelés, a kommunikáció és a kutatási módszertan terén, biztosítva, hogy ne csak fogyasszák, hanem aktívan hozzájáruljanak az orvosi fejlődéshez (3). Ez a modell javítja a nagy hatású, klinikailag releváns kutatások készítésének képességét, miközben felvértezi őket az új ismeretek gyakorlatba való integrálásához szükséges szakértelemmel.
Ahhoz, hogy az egészségügy valóban fenntarthatóvá váljon, mind az orvostudományi, mind a tudományos oktatásnak fejlődnie kell. A transzlációs orvoslás elveinek a képzési programokba való integrálása felgyorsítja a tudományos felfedezések megvalósítását, ami jobb betegek kimeneteléhez és rugalmasabb egészségügyi rendszerhez vezet. Ennek elérése érdekében az Academia Europaea együttműködésre törekszik a tudományos és egészségügyi intézményekkel világszerte, közösen építve egy olyan jövőt, ahol a legújabb tudományos eredményeket hasznosítják az egészségügyben.
- Hegyi P, Erőss B, Izbéki F, Párniczky A, Szentesi A. Accelerating the translational medicine cycle: the Academia Europaea pilot. Nat Med. 2021 Aug;27(8):1317-1319. doi: 10.1038/s41591-021-01458-8. PMID: 34312557.
- Hegyi P, Petersen OH, Holgate S, Erőss B, Garami A, Szakács Z, Dobszai D, Balaskó M, Kemény L, Peng S, Monteiro J, Varró A, Lamont T, Laurence J, Gray Z, Pickles A, FitzGerald GA, Griffiths CEM, Jassem J, Rusakov DA, Verkhratsky A, Szentesi A. Academia Europaea Position Paper on Translational Medicine: The Cycle Model for Translating Scientific Results into Community Benefits. J Clin Med. 2020 May 19;9(5):1532. doi: 10.3390/jcm9051532. PMID: 32438747; PMCID: PMC7290380.
- Hegyi P, Varró A. Systems education can train the next generation of scientists and clinicians. Nat Med. 2024 Dec;30(12):3399-3400. doi: 10.1038/s41591-024-03315-w. PMID: 39420217.